Blog

mai. 07

UNIVERSITATEA SURREY LANSEAZA CROWDFUNDING PLATFORMA

                                                                                                                  De Madalina Pol

Universitatea din Surrey a anunțat un nou parteneriat cu Crowfunder prin care oferă studenților și angajaților întreprinzători oportunitatea să-și lanseze ideile.

Platforma permite indivizilor și grupurilor să caute întăriri pentru proiecte și activități dintr-o largă comunitate de susținători – „o masă”. Prin acest nou parteneriat, orice student sau grup de studeți al Universitatii din Surrey, angajat, club sau societate vor putea folosi platforma online să strangă fonduri prin crowfunding pe scară largă prin campus.

Surrey devine una din primele universităti care încheie un parteneriat cu Crowfunder, alături de Plymouth.

„Inovația și întreprinderea constituie de mult timp o parte integrată a culturii aici la Surrey. Prin parteneriatul cu Crowfunder, acum putem asigura o oportunitate entuziasmantă pentru studenții și angajații noștri întreprinzători să strângă fonduri pentru ideile marețe,” spunea Chris Gethin, Director al Dezvoltării și Relațiilor cu Studenții de la Universitatea din Surrey.

„In mod decisiv, prin aceasta platformă, putem încorpora mai departe cultura filantropică în campus și putem demonstra lucrurile marețe care pot fi înfăptuite prin aceasta.”

Graeme Roy, Conducatorul Operațiunilor de la Crowfunder a adaugat: „Platforma crowfunding a Universității din Surrey  e un exemplu formidabil pentru cum pot universitățile să-și dezvolte fluxul de beneficii, să stimuleze comportamentul antreprenorial și să lucreze îndeaproape cu comunitatile și afacerile în jurul lor spre a duce la o schimbare economică reală.”

„De-abia așteptăm să vedem tot mai multe proiecte căpătând viață și fonduri odată cu dezvoltarea platformei crowfunding, și să elaborăm noi soluții să îndreptăm întreprinderea spre sectorul educațional.”

Emily Jeeves de la Societatea de teatru din cadrul Universității din Surrey, prima care a strâns fonduri pentru un proiect utilizând platforma, a spus: „Aveam nevoie să strângem fonduri pentru cea mai mare producție dintotdeauna și nu aveam șansa să o facem prin decât prin crowfunding, trebuind să cerem sprijin comunității. Mulțumită parteneriatului dintre Universitatea din Surrey și Crowfunder am strans peste £600, permițându-ne să-i ajutam pe cei de la Universitate care vor să câștige experiență în producții de amploare.”

Pentru mai multe detalii despre platforma crowfunding a Universitatii din Surrey, puteti vizita:

uniofsurrey.crowdfunder.co.uk

mar. 03

Cambridge Judge Business School a lansat un centru academic pentru finantare alternativa

Noua entitate - un institut de cercetare academică interdisciplinară la nivel internațional - va avea un mandat cu competențe extinse. Misiunea sa este de a examina cu rigoare academică o gamă largă de canale și instrumente financiare. În zona de interes se includ crowdfunding-ul, împrumuturile peer-to-peer, mini-obligațiunile, plasamentele private și cripto-valutele. Cu alte cuvinte, centrul promite să fie un hub înfloritor de finanțări alternative.  Aceasta nu este prima incursiune specialiștilor de la Cambridge în spațiul finanțării alternative. La începutul lunii noiembrie a anului trecut, universitatea a întocmit un raport privind impactul și amploarea acestei industrii, intitulat„Înțelegerea corectă a finanțării alternative".                                                                                                                                                                         

Creșterea agresivă a sectorului financiar alternativ - ca extindere internationala, a fluxurile tranzacționale, ca tipuri de produse, a bazei de clienți, a ofertee clienților și așa mai departe - este un subiect cu care majoritatea observatorilor din industrie sunt obișnuiți. Cu toate acestea, din cauza rapidității cu care multe dintre aceste companii importante au apărut, unele dintre acestea nu dispun de infrastructura necesară pentru a colecta și gestiona datele interne.  Reprezentanții Centrului Cambridge pentru Finanțare Alternativă au declarat: "Noi deținem cunoștințe despre diferitele forme de finanțare alternativă, despre cum funcționează și despre intermediarii financiari existenți. Există o nevoie tot mai mare în acest sens, iar cei din mediul academic  fac un apel la politicieni, la autoritățile de reglementare și la industrie deopotrivă, să susțină aceste schimbări fundamentale". Rubrica „Despre noi" de pe site-ul Centrului ne arată că planurile lor pentru colectarea de informații sunt extrem de ambițioase.  Convingerea Centrului este că tranziția globală a structurilor financiare alternative nu este o mișcare trecătoare, ci o schimbare decisivă. Noua inițiativă caută să se poziționeze în centrul aceastei schimbări. Bryan Zhang, Director de politică și operațiuni al centrului, a declarat: „Centrul Cambridge construiește, la zi, un program de cercetare multidisciplinară și colaborativă în toate domeniile finanțării alternative. Reunind creditarea peer-to-peer, industria crodwdfunding-ului și alte părți interesate, se urmărește un impact mare nu numai pe leadership-ul gândirii academice, ci și în ceea ce privește politica de luare a deciziilor și practicile de afaceri la nivel global".

 http://www.altfi.com/news/772

 

dec. 29

Hubbub –noua platforma de crowdfunding a University College London

Platformă va fi condusă de Centrul UCL pentru antreprenoriat și își propune să permită studenților și absolvenților să-și găsească finanțare pentru proiectele lor, indiferent dacă sunt afaceri noi, întreprinderi sociale sau inițiative caritabile. Platforma își propune, de asemenea, să conecteze studenții inițiatori ai acestor proiecte cu susținătorii din întreaga comunitatea, inclusiv personalul universității și studenții absolvenți, oferind informații suplimentare despre proiectele prezentate. Inițiatorii care doresc susținere prin noua platformă vor putea obține sprijin mai ușor din partea universității pentru a-și dezvolta proiectele.                                                                     

"Sprijinirea studenților pentru a-și realiza ambițiile lor este în centrul a ceea ce ne propunem să facem", a declarat Timothy Barnes, director al Centrului pentru antreprenoriat. "Hubbub este o continuare a acestei misiuni și va contribui la crearea unui sentiment mai puternic de comunitate între studenți și antreprenori."

http://www.ucl.ac.uk/news/students/122014/10122014-ucllaunchescrowdfundingplatforms

 

nov. 07

Education Note – programul ce finanteaza studiile studentilor

Tendința marilor bănci de a se implica în spațiul peer-to-peer continuă cu anunțul că Credit Suisse lansează programul "Education Note", în valoare de 25 milioane dolari, în colaborare cu platforma Prodigy Finance, care se concentrează pe oferirea de împrumuturi pentru studenții MBA la școli de afaceri de prestigiu. Se acordă numai pentru studenții din lista elaborată de universități. Acestea includ scoli de afaceri de la Oxford și Cambridge; Cass; Bocconi și până la The Wharton School de la Universitatea din Pennsylvania.

Prodigy oferă credite transfrontaliere către studenții care întrunesc condițiile cerute. Obiectivul principal al platformei este de a oferi finanțare pentru studenții din piețele emergente care urmează cursurile școlilor de afaceri internaționale.

Co-fondatorul Prodigy Finance, Cameron Stevens a comentat:

"Parteneriatul cu Credit Suisse completează eforturile noastre de finanțare comunitară și aduce diversitate și amploare programelor noastre. Cel puțin 75% din studenții asistați vor fi din piețele emergente, ceea de conducere la o combinație de scopuri: atât social cât și câștiguri financiare."

Prodigy folosește un model de finanțare comunitară pentru a încuraja rambursările de împrumut. Ea promovează împrumuturile pentru absolventii de la școlile de afaceri și îi încurajează să investească. Distinctiv de practicile obișnuite ale platformei este faptul că evaluează eligibilitatea studenților pentru împrumut uitându-se la viitorul potențial de câștig, mai degrabă decât de datele istorice și salariile anterioare.

Prin programul ”The Education Nota” se emit obligațiuni Prodigy Finante, punându-se accent pe studenții din piețele emergente și este de așteptat să aibă un randament de 5-6%, cu o scadență medie de 5 ani și jumătate. Prin angajamentul de finanțare de la Credit Suisse, Prodigy își permite finanțarea mai multor studenți din întreaga lume.

Nu s-a vorbit mult pe impactul pe care ”peer-to-peer” de creditare l-ar putea avea în dezvoltarea pieței. 75% dintre studenții Prodigy provin din țările în curs de dezvoltare și aproape două treimi se întorc în țările lor de origine după ce-și finalizează școala de afaceri. Acest parteneriat a permis platformei Prodigy să se extindă și să crească ofertele sale pentru studenți.

http://www.altfi.com/news/507

oct. 31

Crowdfunding pentru cercetare academica

Datorită scăderilor de fonduri federale pentru cercetare, precum și datorită provocărilor cu care se confruntă facultățile, cercetatorii sunt obligați să caute surse alternative de venituri pentru a-și menține laboratoarele și pentru a nu-și întrerupe cariera. Unii caută subvenții la fundații private, iar alții încearcă o abordare diferită - crowdfunding - pentru a colecta banii necesari pentru cercetare.

Platformele de crowdfunding sunt încă la început, dar cele mai multe lucrează într-un mod similar: un cercetător postează un mesaj și o descriere a unui proiect, stabilește un obiectiv de strângere de fonduri, și solicită contribuții mici de la sustinatori. Un cercetător care a folosit cu succes o platformă de crowdfunding este Heidi Moretti de la Sf. Patrick Hospital din Missoula, Montane. În 35 zile, ea a colectat 4.500 dolari în sprijinul cercetării sale: vitamina D pentru pacienții cu insuficiență cardiacă. Un alt caz este al lui Chris Grant și Gina Lamendella care au colectat 10.800 dolari în 50 zile pentru munca lor cu privire la impactul fracturării hidraulice asupra unui curs de apă. În unele cazuri, cercetatorii acționeză în mod independent în cautarea de finanțare, dar unele instituții, cum ar fi Universitatea din Washington și Tulane University School of Medicine, au adoptat o abordare instituțională. De exemplu, la Universitatea din Washington, s-au colectat aproape 100.000 dolari în 19 de proiecte, prin parteneriatul lor cu un site de crowdfunding.

                                                         

Beneficiile potențiale ale crowdfunding-ului sunt mari, dar de cele mai multe ori vin din proiecte cu "risc ridicat" pe care guvernul nu le finanțează, dar publicul se poate angaja direct sprijinind  cercetarea. Crowdfunding-ul poate fi benefic pentru tinerii cercetatori care sunt de la instituții mai puțin prestigioase și care intră în concurență cu cercetatorii instituțiilor mai renumite. De asemenea, cele mai multe cereri de finanțare au fost pentru sume relativ mici de dolari (mai puțin de 10.000 dolari), care nu ar acoperi proiecte mari de cercetare. Guvernul federal și fundațiile private vor rămâne probabil principala sursă de finanțare a cercetării pe termen scurt, dar va fi interesant de văzut ce efect are crowdfunding-ul în viitor pentru cercetare.

http://www.vivantech.com/crowdfunding-academic-research/

iul. 28

UC Berkeley organizeaza a doua Conferinta internationala pe tema crowdfunding-ului

În 11 si 12 septembrie 2014 va avea loc la Universitatea Berkeley din California, a doua conferință academică internațională pe tema crowdfunding-ul, sponsorizată de Institutul Fung Coleman pentru Inginerie. La fel ca la prima conferință, la această întâlnire se vor reuni academicieni, practicieni, precum și factori de decizie politică. Sunt așteptați și oameni de știință, inclusiv din științele sociale, politică, drept, economie, precum și oameni din afaceri tradiționale, antreprenoriat și inovare.

Acest simpozion va arunca o privire la nivel mondial asupra fenomenelor financiare în curs de dezvoltare pentru IMM-uri și inovare - fie strict "crowdfunding", sau mai pe larg de aplicare a mecanismelor de finanțare sociale, inclusiv Peer-to-Business de creditare, și alte forme de crowdfunding și investiții crowdfund. De la conferința din 2013, numărul de platforme s-a dublat și în ciuda unor întârzieri semnificative în adoptarea de norme care să permită legiferarea equity crowdfunding în Statele Unite, multe state au adoptat legi și norme în această privință.

Acest format al conferinței permite schimbul de bune practici, întrebări și perspective de cercetare de la lideri din comunitatea internațională.

 

http://crowdfundbeat.com/second-annual-academic-symposium-on-sept-11-12-2014/

iul. 24

La ce, cum si cat poate servi crowdfunding-ul cauzei mass-media?

De Viorel Nistor

Chestiunea fundamentală este dacă publicul trebuie și e bine să se implice financiar în realizarea de produse jurnalistice, iar dacă, da, atunci în ce fel. Înainte de a căuta un răspuns mai elaborat la aceste întrebări, realitatea furnizează, la îndemână, o variantă simplă, convingătoare, imediată și foarte pragmatică. Așa ceva încă nu s-a văzut în mass-media și este o formulă ce îmbină jurnalismul independent cu crowdfunding-ul. Astfel, Newspryng este o platformă englezească de informare, recent lansată, care are drept obiectiv promovarea jurnalismului independent și a  celui colaborativ, trecând prin crowdfunding. Ca și concept, fiecare articol publicat în www.newspryng.co.uk  este prevăzut cu un sistem integrat de donare în josul paginii, astfel încât cititorul are posibilitatea, în premieră absolută,  de a efectua plăti în contul autorului direct și imediat după lecturarea articolului. Scopul acestui sistem este de a permite jurnaliștilor de tip freelancers, pasionați și talentați, să fie recompensați în mod nemijlocit pentru munca lor. Cheia este că se bazează pe venituri de la cititori, renunțând a difuza publicitate pe site, încercând în felul acesta să scape de ceea ce se cheamă „dependența publicitară”, concentrându-se numai și numai pe calitatea articolelor. Această versiune a site-ului are și valoare de test, în paralel, tot printr-o campanie de crowdfunding, găzduită de cunoscuta platformă Indiegogo, fiind în desfășurare un plan de dezvoltare a site-ului și a altor posibilități de plată. Chiar dacă pare, la prima vedere, o formă comercială de a face presă, în fond, acest nou concept se poate dovedi o formulă rapidă, modernă și eficientă, eliberând  actul jurnalistic efectiv de o încărcătură birocratică, instituțională, de multe ori restrictivă și care alterează libertatea de exprimare.

Crowdfunding-ul pe bază de proiect

Crowdfunding-ul este acel procedeu de finanțare prin care banii necesari unei investiții, unei idei, unei inițiative sau unui proiect provin de la o mulțime de oameni în urma unei campanii de promovare realizate, de obicei, prin intermediul rețelelor de socializare. Mulțimea atrasă de acea propunere este informată prin intermediul unui film de prezentare și poate subscrie suma care dorește utilizând platforma de crowdfunding-ul. În schimbul acelor bani și în funcție de cantitatea lor, oamenii, publicul pot să considere că au făcut o donație, pot să primească o recompensă, sunt acceptați la luarea deciziilor sau pot să devină co-proprietari ai afacerii. Cu aplicare în mass-media, crowdfunding-ul pe bază de proiect este urmarea unei inițiative personale, într-o formulă non-profit, prin care cititorii interesați donează diverse sume de bani pentru realizarea unor proiecte jurnalistice punctuale (investigații jurnalistice). Jurnalistul american Greg Palast a inființat o fundație non-profit care strânge fonduri și permite jurnaliștilor care fac aceste anchete să rămână independenți. În aceeași formula a finanțării pe proiecte distincte marile platforme de crowdfunding (cum sunt Indiegogo sai Kickstarter) au reușit să finanțeze anchete serioase, prin strângerea unor sume de sute de mii de dolari. Spre deosebire de cele două mari platforme generaliste de crowdfunding, există și platforme dedicate exclusiv mass-media, cum era și newspryng. Indie Voices, de exemplu, are drept scop îmbunătățirea peisajului media din țările în curs de dezvoltare, finanțând și admițând doar materiale bine documentate, serioase, reprezentative, care să servească de model. Sistemul funcționează și aici pe bază de donații de la „investitorii sociali”, existenți peste tot în lume, dar și prin împrumuturi fără dobândă sau cu dobândă redusă sau prin cumpărarea de acțiuni pentru un anumit proiect media, de exemplu, un film. O altă platformă pentru media este Inkshares, cu o gamă mai largă de articole, dar având în comun concepția privind articolele bine documentate. Prin prezervarea drepturilor de autor, aceste materiale lor fi publicate și în altă parte.

Crowdfunding pe bază de abonament

Finanțarea pe proiect are avantajul uni(ci)tății și al relativei facilități în a convinge publicul, dar are și dezavantaje, cum ar fi cazul campaniilor de presă sau investigațiilor de durată, care nu pot fi acoperite în acest fel. Nevoia de continuitate și de sustenabilitate a fost rezolvată prin introducerea conceptului de abonament plătit de cititori. Este cazul platformei Beacon Reader, ce caută abonați susținători permamenți ai proiectelor jurnalistice. În timp ce un proiect normal de crowdfunding reușește numai dacă este adunată o sumă minimă de bani, o campanie de crowdfunding Beacon Reader reușește în cazul în care un anumit număr de oameni (în mod normal, 25-100), se angajează să plătească 5 dolari pe lună pe o bază continuă, în schimbul unui acces continuu la subiectele site-ului, dar, de asemenea, la toate celelalte articole de pe site. Acest abonament asigură resursele necesare pentru funcționarea întregului site și activitatea întregului colectiv. Cea mai mare parte (70%) din banii de abonamente revin jurnaliștilor, dar o parte sunt rezervați pentru a acorda bonusuri de calitate pentru cele mai citite subiecte. Modelul de finanțare cu abonament a fost îmbrățișat și de Uncorevage, pornind de la marginalizarea crescândă a jurnalismul de investigație și vizează, în mod explicit, site-urile profesionale ale  jurnaliștilor de investigație. Ca și Beacon Reader, scopul acestuia este de a stabili o bază de abonați pentru jurnaliști, dar spre deosebire de acesta, ambiția este de a crea o "redacție deschisă", care oferă o suită de servicii esențiale, cum ar fi soluții  de verificare, de editare, de asistență juridică și tehnologică.

Modelul „cooperativa de credit”

În modelele de crowdfunding discutate până acum, „mulțimea” era concepută ca niște cititori care doresc să susțină financiar jurnalismul de calitate. În cel de-al treilea model propus, publicului îi revine un rol mai important în procesul de producere al materialelor jurnalistice. În cazul platformei Contributoria, statutul de membru conferă mai multe drepturi și posibilități: acela de a obține finanțarea pentru diverse subiecte propuse, de a susține financiar articolele altora și de a oferi sfaturi editoriale celor pe care îi susții financiar. Astfel, organizația creată capătă statutul unei „cooperative de credit”, în care membrii se susțin reciproc, atât financiar, cât și editorial. Subiectele propuse pentru a fi realizate sunt discutate în comun și votate de membrii înainte de a fi date în lucru. Fiecare utilizator al platformei se află într-o dublă ipostază, aceea de beneficiar de finanțare, pentru subiectele proprii, și de furnizor de finanțare, pentru subiectele celorlalți membri. Acest model, într-adevăr unul foarte evoluat, are semnele lui de întrebare, deoarece, dreptul de a deveni membru nefiind îngrădit, platforma va aduna laolaltă jurnaliști, cititori, editori etc. Pe de altă parte, nu e sigur dacă cotizațiile membrilor vor fi suficiente sau vor trebui completate cu sponsorizări externe. Nici colaborarea între membrii platformei, verificarea reciprocă a informațiilor, de exemplu, nu e sigură, căutându-se mijloace de stimulare a acestui tip de colaborare. În aceste date, conceptul Contributoria  are atributele unui experiment.

iun. 20

Report from Amsterdam’s first academic research seminar

By Irina Enache

What is certainly true about the relatively new phenomenon of crowdfunding is that theory lacks behind practice. Should you happen to work with the former, it is furthermore difficult to be aware of other academic and research projects on the topic, since many are undergoing and yet to be published.

In this context, the initiative of the Vrije Universiteit (VU), Amsterdam Business School (UvA) and the Crowdfunding Hub to organize an academic research seminar on crowdfunding was more than welcomed.

Starting 2014, the Hub has organized monthly crowdfunding meetups but has so far gathered mostly entrepreneurs and crowdfunding platforms. The research seminar is thus a first attempt at connecting another important stakeholder in the industry: academics and researchers. This, argued Ronald Kleverlaan, founder of the Hub, is essential as the industry is growing quickly and cannot rely solely on “trial and error” wisdom. Data and insights coming from the theoretical perspective are needed to support a truly structural growth.

As a result, 12 presentations were held yesterday, June 5th at the Crowdfunding Hub’s location (the historic Beurs van Berlage, Amsterdam). The seminar’s first edition aims to bring together and connect various academics and researchers engaged with the alternative revenue model and map out current initiatives. It gathered around 20 participants.

Status scientific research
The first session of the seminar introduced the current status of scientific research on crowdfunding. Irma Borst from Vrije Universiteit’s Organizational Sciences department offered some context around why this revenue model is popular – namely, the financial crisis that brought with it public and private fund cuts, a failing trust in banks coupled with an increased desire of people to control their investments. In The Netherlands alone, the amount of money raised through various forms of crowdfunding was 14 million euro in 2012, via 29 crowdfunding platforms. 2014 has already raised 60 million euro with a number of 81 active platforms.

While existing literature already sketched the taxonomy of crowdfunding, multi-faceted research is essential and missing, Borst argued. What can we learn about from philanthropic studies, law and policy, linguistics, organizational science, social network analysis or entrepreneurial finance?, asked Borst, as she gave the floor to an eclectic mix of speakers, disciplines, and perspectives. Presentation ‘Current status of scientific research on crowdfunding’ 

Tsvi Vinighighlighted the topics that are relevant when considering crowdfunding from an entrepreneurial and innovation perspective.UvA is exploring the phenomenon crowdfunding with 10 Master students and 1 PhD candidate and started international collaboration with Berkeley’s global crowdfunding project. Presentation ‘Crowdfunding research @ UvA


http://www.fsw.vu.nl/nl/onderzoek/onderzoeksprogrammas/organisatiewetenschappen/crowdfunding-in-the-cultural-sector/index.asp


mai. 07

ANALIZA: O istorie a multifinantarii

De Silviu Marian Banila | manager.ro 

Multifinantarea presupune un efort colectiv din partea unor investitori, care socializeaza si finanteaza, de obicei cu ajutorul internetului, diverse proiecte demarate de alti oameni sau companii. Crowdfundingul este utilizat in multe situatii, cum ar fi sustinerea celor afectati de dezastre naturale, jurnalismul cetatenesc, sustinerea unor artisti, campanii politice, finantarea unor start-up-uri, dezvoltarea de programe, de inventii, cercetarea stiintifica si proiectele civice. Crowdfundingul se refera si la finantarea unei companii de catre mai multi investitori, prin mici volume de actiuni (...)

Un "stramos" al crowdfundingului este Prenumeratie sau modelul cu abonament, folosit in secolul 17, pentru tiparirea unor carti. Ca si in cazul crowdfundingului, donatorii aveau anumite beneficii, dupa ce se implicau in proiectele respective. In 1884, Comitetul American pentru Statuia Libertatii a ramas fara bani chiar cand trebuia sa construiasca piedestalul simbolului american. Mogulul media Joseph Pulitzer i-a rugat pe americani sa doneze bani pentru piedestal, in ziarul sau, "New York World". Pulitzer a reusit sa stranga 100.000 dolari in sase luni. Peste 125.000 de persoane au cotizat pentru Statuia Libertatii si cei mai multi au donat maxim un dolar. In 1997, fanii au sustinut un turneu al trupei rock britanice Marillion, in SUA, prin donatii totale de 60.000 dolari, prin intermediul internetului. Ideea a fost pusa in practica fara implicarea trupei, chiar daca Marillion isi finanteaza acum albumele si reclama din multifinantare. Compania americana ArtistShare (2000/2001), "prima platforma de multifinantare", a fost infiintata in 2001, dupa care au aparut site-uri precum EquityNet (2005), Pledgie (2006), Sellaband (2006), IndieGoGo (2008), GiveForward (2008), Kickstarter (2009), RocketHub (2009), Fundly (2009), GoFundMe (2010), Appsplit (2010), Microventures (2010) si Fundageek (2011). De asemenea, micropatronajul este un sistem prin care publicul sustine direct munca unor oameni, prin donatii. Termenul a fost popularizat incepand cu 2005, cand bloggerul Jason Kottke a renuntat la jobul sau de designer web si a scris articole timp de un an, traind doar din donatii. Micropatronajul difera fata de patronajul clasic, permitandu-le mai multor "patroni" sa doneze sume mici de bani, in loc sa beneficieze de un numar mai mic de patroni, care doneaza sume mari. In industria filmului, regizorul si scenaristul independent Mark Tapio Kines a realizat un site pentru filmul sau neterminat, Foreign Correspondents, in 1997. In 1999, reusise deja sa stranga 125.000 dolari, de la cel putin 25 de fani, avand suficienti bani pentru a-si finaliza productia. Franny Armstrong a folosit sistemul de donatii pentru a-si finanta filmul, The Age of Stupid. In cinci ani, intre iunie 2004 si iunie 2009 (luna lansarii filmului), a strans 1,5 milioane lire sterline. Adopt-A-Classroom, infiintat in 1998, este un site de multifinantare pentru educatie. Potrivit Wordspy, prima utilizare a cuvantului "crowdfunding" ii este atribuita lui Michael Sullivan in fundavlog (august 2006). Cel mai de succes proiect de multifinantare de pana acum a fost "Star Citizen", un joc video pe teme spatiale, dezvoltat de Chris Robertson si Cloud Imperium Games, care, in data de 20 ianuarie 2014, a anuntat strangerea a peste 36 milioane dolari, devansand proiectul anterior, Peeble Watch, care a beneficiat de suma-record de 10 milioane dolari. In data de 7 martie 2013, site-ul de crowdfunding Chipin.com a fost inchis de InMobi. In 2013, industria de crowdfunding a valorat 5,1 miliarde dolari (...)

https://ro.stiri.yahoo.com/analiza-o-istorie-multifinantarii-220000300.html

apr. 17

Crowdfunding in mediul mediul universitar

Universitatea Babeș-Bolyai este prima universitate din România care va folosi o platformă de crowdfunding pentru finanțarea proiectelor sale universitare. Acest tip de acțiune este o formă evoluată de fundraising (colectare de fonduri) care înlocuiește sistemul clasic de donație. 

UBB va strânge fonduri pentru finanțarea unor proiecte de interes pentru comunitatea academică clujeană. Unul dintre proiectele încarcate pe platforma de crowdfunding este cel al sângelui artificial, proiect propus de domnul Radu Silaghi Dumitrescu.

http://adevarul.ro/locale/cluj-napoca/ubb-lanseaza-primaplatforma-crowdfunding-mediul-universitar-unul-proiectele-finantate-sangelui-artificial-1_534e6a320d133766a8d69980/index.html